Φίλες και φίλοι,

Καλώς ήρθατε στην προσωπική μου ιστοσελίδα.

Μια σελίδα που δημιουργήθηκε από την ανάγκη να «συναντηθώ» με όλους εσάς, τους φίλους του Διαδικτύου, να μοιραστώ μαζί σας σκέψεις, ιδέες και οράματα, να ανταλλάξω απόψεις και προβληματισμούς πάνω σε θέματα μικρά ή μεγάλα, που απασχολούν το Δήμο μας.

Οπωσδήποτε το blog αυτό δεν έρχεται να υποκαταστήσει την αναντικατάστατη για μένα, άμεση και ζωντανή επαφή με τους συμπολίτες μου, αλλά απλά να την ενισχύσει μέσα από έναν ακόμα δρόμο επικοινωνίας και διαλόγου.

Σ’ αυτόν λοιπόν τον προσωπικό κόμβο που φτιάχτηκε με πολύ μεράκι, θα βρείτε στιγμές από το άλμπουμ της ζωής μου, σταθμούς πολύτιμους από την πολιτική και επαγγελματική μου πορεία. Θα βρείτε επίσης μέρος της αρθρογραφίας μου στον Τύπο, ομιλίες, θέσεις και εμπειρίες.

Σκοπός μου είναι να με γνωρίσετε καλύτερα μέσα από την δραστηριότητά μου, δίνοντάς μου ταυτόχρονα την ευκαιρία να γνωρίσω τις απόψεις σας , αν το επιθυμείτε, μέσα από το e-mail επικοινωνίας. Επιπροσθέτως θα έχω άμεση και συχνή επικοινωνία με πολίτες που δεν κατοικούν στην περιοχή και θα ήθελαν να μου μεταφέρουν ανησυχίες και προβληματισμούς για τον τόπο μας.

Θα ήταν χαρά για μένα να έχω τις κριτικές παρατηρήσεις σας, τα σχόλια και τα μηνύματά σας για μια ανοιχτή, ζωντανή, ανεμπόδιστη διαδικτυακή συζήτηση. Γιατί μέσα από τον διάλογο είναι βέβαιο πως όλοι κάτι μαθαίνουμε.

Φιλικά

Πάνος Κοντογεώργος

Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΔΙΜΙΟΥΡΓΙΑΣ Χ.Υ.Τ.Α ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΓΔΑΡΑ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΤΡΙΛΟΦΟΥ

ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΟΣ Β. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ                       Μακρακώμη 28/02/2011
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΔΗΜΟΥ ΜΑΚΡΑΚΩΜΗΣ


Κιν. 6974750420


Προς: Δήμαρχο Δήμου Μακρακώμης κ. Ευθύμιο Παπαευθυμίου, τους
           κ.κ. Αντιδημάρχους, Δημοτικούς Συμβούλους, Προέδρους Τοπικών
           Κοινοτήτων και κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του δήμου μας.


Θέμα: «Επιχειρήματα κατά της δημιουργίας Χ.Υ.Τ.Α. στην περιοχή Μαγδάρα
            της Τοπικής Κοινότητας Τριλόφου».


Κύριε Δήμαρχε όπως ανέφερα και σε πρόσφατη εισήγησή μου με θέμα «Υποβολή "Πράσινων" προτάσεων ανάπτυξης και Καινοτομιών προς τη βελτίωση της επιχειρηματικότητας και του βιοτικού επιπέδου» ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και δυνατά σημεία του Δήμου Μακρακώμης είναι το Περιβάλλον και το όμορφο φυσικό τοπίο. Πάνω σε αυτό στήριξα αρχές, μέτρα και έργα που σχετίζονται με την ενέργεια, την επιχειρηματικότητα και την



καινοτομία. Άρα με το να συμφωνήσω στη δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. θα ήμουν αντιφατικός με αυτά που είχα προτείνει, γιατί ο Χ.Υ.Τ.Α. ούτε το τοπικό ενδιαίτημα του Δήμου μας προστατεύει, κάθε άλλο θα έλεγα, αλλά ούτε και το φυσικό τοπίο.

Παράλληλα ας σκεφτούμε ότι σε πολύ μικρή απόσταση από την τοποθεσία δημιουργίας του Χ.Υ.Τ.Α. υπάρχουν η Τοπική Κοινότητα Τριλόφου, μόλις 500 μέτρα από τον Χ.Υ.Τ.Α., 200 μέτρα η πηγή πόσιμου νερού του Τριλόφου, 1.000 μέτρα η Τοπική Κοινότητα Γραμμένης, ενώ το συγκεκριμένο χώρο διαπερνά το Γραμμενόρεμα, τα νερά του οποίου καταλήγουν στον Σπερχειό Ποταμό. Ανεξαρτήτως σχεδιασμού υπάρχει ο κίνδυνος ρύπανσης από τη λειτουργία των Χ.Υ.Τ.Α. έχοντας άμεσες επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων της περιοχής. Αν αναλογιστούμε ότι λιγότερο από το 2% των Χ.Υ.Τ.Α. τηρούν το σύνολο των τεχνικών προδιαγραφών τότε οι αρνητικές συνέπειες στην υγεία των κατοίκων των κοινοτήτων Τριλόφου, Γραμμένης αλλά και των γύρω χωριών είναι βέβαιη.

Πρόσφατη έρευνα του Imperial College of London που χρηματοδοτήθηκε από την Βρετανική κυβέρνηση και δημοσιεύτηκε στο British Medical Journal είχε σκοπό να εξακριβώσει κατά πόσο το γεγονός ότι μια γυναίκα που κατοικεί κοντά σε χωματερή μπορεί να φέρει στον κόσμο παιδιά με ανωμαλίες κατά τη γέννηση. Τα ευρήματα έδειξαν ότι τα παιδιά των γυναικών που κατοικούσαν σε απόσταση 2 χιλιομέτρων από χωματερές παρουσίασαν συγγενείς ανωμαλίες και μικρό βάρος γέννησης σε σύγκριση με άλλα παιδιά σε μακρινότερη απόσταση. Οι συγγενείς ανωμαλίες που βρέθηκαν να έχουν τα παιδιά περιλαμβάνουν προβλήματα του κεντρικού νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου, δυσγενεσίες του τοιχώματος της κοιλιάς που διορθώνονται μόνο με χειρουργικές επεμβάσεις.

Δεχόμενοι την πραγματοποίηση μιας τέτοιας κίνησης στην περιοχή, υποθηκεύουμε το μέλλον των παιδιών μας και μάλιστα με τον χειρότερο δυνατό τρόπο, στερώντας από τα παιδιά μας το πολυτιμότερο αγαθό, την υγεία. Αυτό θέλουμε; Αυτές είναι οι καλύτερες συνθήκες υγείας που θα εξασφαλίσουμε στους πολίτες μας εν έτη 2011;

Κατά τη λειτουργία του Χ.Υ.Τ.Α. γίνεται παραγωγή βιοαερίου. Αν δεν τεθεί υπό έλεγχο μπορεί να είναι επικίνδυνο, αφενός για έκρηξη και πυρκαγιά, γεγονός που είχε πλήξει ανεπανόρθωτα την περιοχή των κοινοτήτων Γραμμένης και Τριλόφου υποβαθμίζοντας το οικοσύστημα και το φυσικό τους τοπίο, συνεισφέροντας επιπλέον στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Αφετέρου το βιοαέριο παρουσία άλλων αερίων δίνει ενώσεις όπως διχλωρομεθάνιο, τριχλωροαιθυλένιο και τετραχλωροαιθάνιο τα οποία είναι καρκινογόνες ουσίες με μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα, του στομαχιού και των χοληφόρων οδών.

Όσον αφορά τα στραγγίσματα ελλοχεύει ο κίνδυνος ρύπανσης του πόσιμου νερού, καθιστώντας το νερό ακατάλληλο για πόση (όπως ανέφερα πιο πάνω ο Χ.Υ.Τ.Α. θα απέχει μόλις 200 μέτρα από την πηγή πόσιμου νερού του Τριλόφου), άρα και τις κοινότητες ακατάλληλες για κατοίκηση. Επιπροσθέτως υποβαθμίζεται η ποιότητα των νερών που προορίζονται για άρδευση υποβαθμίζοντας κατά συνέπεια την ποιότητα των γεωργικών και κτηνοτροφικά προϊόντων που παράγονται, αλλά θέτει και ερωτήματα για την κατάσταση της υγιεινής τους. Θα είναι κατάλληλα προς κατανάλωση; Μήπως έχουν υπολείμματα που προέρχονται από τον Χ.Υ.Τ.Α.; Σας επισημαίνω ότι οι κοινότητες Γραμμένης, Kαστριού, Τριλόφου είναι αγροτικές και οι κλάδοι της γεωργίας και της κτηνοτροφίας είναι οι κύριοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Σ.Υ.Ε. (Απογραφή 2001) η χρησιμοποιούμενη γεωργική έκταση της τοπικής κοινότητας Γραμμένης είναι 7.789,1 στρέμματα, της τοπικής κοινότητας Καστριού 6.587 στρέμματα και της τοπικής κοινότητας Τριλόφου 1.100,5 στρέμματα. Συνολικά δηλαδή 15.476,6 στρέμματα. Άρα η δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. έχει και οικονομικές επιπτώσεις για την περιοχή.

Επιπροσθέτως δεν έχει συνυπολογίσει κανείς τις δυσάρεστες οσμές που θα διασκορπίζονται λόγω ανέμων στους γύρω οικισμούς ανάλογα με την φορά των ανέμων και τις εκπομπές σκόνης και αντικειμένων που θα κάνουν ακόμη δυσκολότερη τη διαβίωση των κατοίκων και των τριών κοινοτήτων, αλλά και τα κυκλοφοριακά προβλήματα λόγω συχνής κυκλοφορίας των απορριμματοφόρων κατά τη μεταφορά και εναπόθεση των απορριμμάτων.

Τμήμα της έκτασης περίπου 77,5 στρέμματα έχει κηρυχτεί αναδασωτέο με την υπ’αριθμό 2785/7-9-2000 απόφαση του γραμματέα περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (17 σχετικό) και το 2010 8 στρέμματα αντίστοιχα στον χώρο που πρόκειται να γίνει ο Χ.Υ.Τ.Α. οι οποίες αποφάσεις δεν πρόκειται να αρθούν σύμφωνα με πληροφορίες από το δασαρχείο Σπερχειάδος.. Ακόμη θέτω το ερώτημα: «Πώς ένας χώρος 85 στρεμμάτων που έχει χαρακτηριστεί ήδη από το 2001 ως αναδασωτέος προτείνεται από τη μελετητική ομάδα για δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α.»;

Σε αυτό το σημείο σας αναφέρω και πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ’ όψιν ότι με την υπ’ αριθμό πρωτοκόλλου 109566/10701 από 15 Δεκεμβρίου 2009 γνωμοδότηση της Διεύθυνσης περιβάλλοντος και χωροταξίας και συγκεκριμένα του τμήματος περιβάλλοντος και χωροταξικού σχεδιασμού αναφέρεται ότι για την υλοποίηση του έργου απαιτείται η άρση της αναδάσωσης και παραχώρηση της έκτασης σύμφωνα με το 20 σχετικό.

Επιπλέον η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Χ.Υ.Τ.Α. στην ενότητα 5.3.2. «Επιλογή θέσης έργου» αναφέρει τρεις περιοχές κατάλληλες για τη δημιουργία του Χ.Υ.Τ.Α., με βάση κριτήρια επιλογής τα οποία εγκρίθηκαν από τον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Στερεάς Ελλάδας. Πουθενά όμως δεν αναφέρονται τα κριτήρια αυτά. Επίσης δεν αναφέρεται ξεκάθαρα ο λόγος που είναι κατάλληλη η περιοχή Μαγδάρα, για τη δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του έργου που καθιστούν την περιοχή αυτή καταλληλότερη σε σχέση με τις υπόλοιπες; Πρώτα απ’ όλα όμως δεν έχει αναφερθεί η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε ώστε να καταλήξει η έρευνα της μελετητικής ομάδας σε αυτές τις τρεις αρχικές θέσεις. Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους όπως αναφέρει κατά λέξη η μελέτη που έχουν αυτές οι τρεις περιοχές;

Στον Πίνακα 5.1 «Τελική Βαθμολογία Υποψήφιων Χώρων» παρατίθενται τα αποτελέσματα της ανάλυσης ευαισθησίας. Η ανάλυση ευαισθησίας στηρίχθηκε σε συντελεστές βαρύτητας οι οποίοι τέθηκαν τελείως αυθαίρετα, χωρίς καμία επιστημονική βάση, δεν αιτιολογείται καν ο λόγος που δόθηκαν αυτές οι συγκεκριμένες τιμές στους συντελεστές, γεγονός που ίσως οδηγεί σε εσφαλμένες εκτιμήσεις. Επίσης δεν φαίνεται πουθενά πως προέκυψαν τα αποτελέσματα που παρουσιάζονται, αλλά ούτε τα οικονομικά, και κοινωνικά οφέλη που θα προκύψουν από τη δημιουργία του Χ.Υ.Τ.Α. στη θέση Μαγδάρα. Σας παραθέτω τον πίνακα της μελέτης:



Πίνακας 5.1: Τελική Βαθμολογία Υποψήφιων Χώρων


Κριτήρια
Σ.Β.
Μαγδάρα
Δ. Μακρακακώμης
Παλιοχώρι
Δ. Λαμίας
Παλιάμπελο
Δ. Στυλίδας
Τούμπανο
Δ. Λαμίας

1ο ΣΕΝΑΡΙΟ
Γεωλογικά
20%
1,694
1,698
0,987
0,945
Βαθμολογία
Περιβαλλοντικά
20%
1,153
1,070
1,162
1,273
Χωροταξικά
20%
1,327
1,384
1,604
0,872
Λειτουργικά
20%
1,492
1,420
1,480
1,332
Οικονομικά
20%
1,205
1,205
1,226
1,248


6,871
6,777
6,459
5,670
Σειρά Κατάταξης


(1η)
(2η)
(3η)
(4η)
2ο ΣΕΝΑΡΙΟ
Γεωλογικά
30%
2,541
2,547
1,481
1,418
Βαθμολογία
Περιβαλλοντικά
25%
1,441
1,338
1,453
1,591
Χωροταξικά
15%
0,995
1,038
1,203
0,654
Λειτουργικά
15%
1,119
1,065
0,920
0,999
Οικονομικά
15%
0,904
0,904
1,110
0,936


7,000
6,892
6,167
5,598
Σειρά Κατάταξης


(1η)
(2η)
(3η)
(4η)
3ο ΣΕΝΑΡΙΟ
Γεωλογικά
25%
2,118
2,123
1,234
1,181
Βαθμολογία
Περιβαλλοντικά
25%
1,441
1,338
1,453
1,591
Χωροταξικά
30%
1,991
2,076
2,406
1,308
Λειτουργικά
10%
0,746
0,710
0,740
0,666
Οικονομικά
10%
0,603
0,603
0,613
0,624


6,899
6,850
6,446
5,370
Σειρά Κατάταξης


(1η)
(2η)
(3η)
(4η)



Παρατηρούμε η διαφορά Μαγδάρας και Παλιοχωρίου είναι μόλις της τάξης του 0,084 (κ.μ.ο.).

Επίσης στον πίνακα 4.11.2 «γεωλογικά-υδρογεωλογικά-υδρολογικά-γεωτεχνικά χαρακτηριστικά» παρουσιάζουν πληθώρα ανακριβειών, παραλείψεων και επιστημονικών σφαλμάτων. Συγκεκριμένα, η γεωλογική μελέτη «Κατατεθειμένες μελέτες για την έγκριση της κατασκευής Χ.Υ.Τ.Α. στη θέση "Μαγδάρα"», βρίθει από ασάφειες και εσφαλμένες εκτιμήσεις, όσον αφορά τα ειδικά Γεωλογικά, Υδρογεωλογικά, Υδρολογικά και Στρωματογραφικά χαρακτηριστικά της περιοχής. Κατά συνέπεια, οι μέχρι τώρα  αξιολογήσεις για την χωροθέτηση Χ.Υ.Τ.Α. στηρίζονται σε λαθεμένα κριτήρια και θα πρέπει να επανεξεταστούν. Ορισμένα από αυτά τα γεωλογικά χαρακτηριστικά, π.χ. οι ακριβείς υδρογεωλογικές συνθήκες και η στρωματογραφία της στενής περιοχής χωροθέτησης Χ.Υ.Τ.Α., μπορούν να πιστοποιηθούν μόνο με αναλυτική υδρογεωλογική και στρωματογραφική έρευνα που θα περιλαμβάνει μετρήσεις πεδίου, όπως γεωφυσικές δημοσκοπήσεις η και διάνοιξη ερευνητικών γεωτρήσεων  και μελέτη των δεδομένων τους, πράγμα που σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης αλλά και της απλής λογικής όφειλε να περιέχει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) που σημαίνει επίσης ότι η έλλειψή τους καθιστά επίσης παράνομη και την έγκρισή της από τις αρμόδιες κρατικές ελεγκτικές αρχές (ΥΠΕΧΩΔΕ – ΕΥΠΕ 2003). Διερευνητική γεώτρηση για γεωτεχνική έρευνα δεν έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στην έκταση που προτίθεται να κατασκευαστεί ο Χ.Υ.Τ.Α., αλλά ούτε και στην ευρύτερη περιοχή.

Τέλος σας επισημαίνω ότι στην ενότητα 2.4.2 «Επιλογή Θέσης Έργου» της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων η 6η παράγραφος αναφέρει κατά λέξη ότι μετά την συγκριτική αξιολόγηση και οι τέσσερις (4) θέσεις κρίνονται κατάλληλες για την χωροθέτηση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης Α.Σ.Α. .

Σε περίπτωση λοιπόν που αποδειχτεί με επιστημονικά επιχειρήματα πως η περιοχή «Μαγδάρα» δεν είναι η ιδανικότερη θέση για τη δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α., μπορεί άνετα να γίνει στην 2η ή στην 3η ή ακόμα και στην 4η κατά σειρά επιλεγόμενη θέση καθώς όλες τους πληρούν τις προϋποθέσεις όπως αναφέρει η ίδια η μελέτη. Άρα η κινδυνολογία, ο εκφοβισμός και η πίεση που ασκείται ότι αν δεν γίνει ο Χ.Υ.Τ.Α. στην περιοχή μας θα επιφέρει πρόστιμα, κυρώσεις και έλλειψη χρηματοδότησης  δεν θα πρέπει να μας απασχολεί, τη στιγμή που υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Ας γίνει σε μία από τις τρεις υπόλοιπες κατάλληλες περιοχές.

Για όλους τους παραπάνω λόγους αμφισβητούμε την επιστημονική εγκυρότητα της υπάρχουσας μελέτης καθώς και την αξιοπιστία της μελετητικής ομάδας με τις πρωτοφανείς μεθοδεύσεις για την προώθηση της απαράδεκτης κατασκευής Χ.Υ.Τ.Α. στη θέση «Μαγδάρα». Για να έχουμε σοβαρό αντίλογο είναι επιβεβλημένη η σύσταση επιστημονικής επιτροπής, που θα απαρτίζεται από εξειδικευμένα άτομα: χημικό μηχανικό, γεωλόγο, περιβαλλοντολόγο και δικηγόρο τα οποία με επιστημονικές αποδείξεις και τεκμήρια θα αποδείξουν ότι η θέση Μαγδάρα δεν είναι η καταλληλότερη για τη δημιουργία του Χ.Υ.Τ.Α. και ζητώ από το δημοτικό συμβούλιο όπως γίνει δεκτή η πρόταση μου για την συγκρότηση μιας επιτροπής που θα συμμετέχουν αυτοδιοικητικοί και φορείς της περιοχής μας και σε συνεργασία με την επιστημονική επιτροπή να προβούν σε όλες εκείνες της ενέργειες που θα έχουν σκοπό την τεκμηριωμένη αποφυγή κατασκευή Χ.Υ.Τ.Α. όπως επίσης να εξουσιοδοτηθεί η οικονομική επιτροπή του δήμου για την ανεύρεση της επιστημονικής επιτροπής.





Παναγιώτης Β. Κοντογεώργος

Δημοτικός Σύμβουλος Μακρακώμης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου